Nu tegner sig et overordnet billede af, hvor administrationen skal sidde

Københavns Universitet
19-12-2024

Det vil tage et par år, før alle enheder er på plads, og det er endnu for tidligt at sige, hvilke lokaler de skal være i. Men de store byggeklodser for administrationens fremtidige placering er nu lagt, og de inddragende processer kan gå i gang.

​​​​​​

Illustration af bygningskomplekset på Søndre Campus

Campus Service har lagt de store byggeklodser, og når universitetsledelsen har nikket til den overordnede plan i januar, går en inddragende proces om indretning i gang.


​​​​​​​​​​​​​​​​​

Papkasser og flyttemænd bliver hverdag på KU i de næste par år, når den fysiske del af administrationsreformen føres ud i livet.

Der er nu udarbejdet en overordnet plan for, hvor de administrative enheder skal være.

- Vi skal have skabt nogle gode fysiske rammer for de administrative funktioner og understøtte, at ikke mindst campusadministrationerne er placeret så tæt på brugerne som muligt, siger universitetsdirektør Søren Mu​​nk Skydsgaard. 

Hvis alt går som det skal, kan de første medarbejdere begynde at flytte i løbet af foråret 2025. En fjerdedel af medarbejderne i campusadministrationerne og i koncernenhederne vil være på plads umiddelbart efter, at den nye organisation træder i kraft 1. marts. Men det vil desværre tage minimum to år, før alle enheder er endeligt på rette plads.

- Vi bliver nødt til at lave nogle lokale overgangsløsninger, så man kan blive samlet med sine nye kolleger, inden man kan flytte ind i den endelige placering. Men vi kommer nok ikke udenom, at en del medarbejdere ikke kommer til at sidde fysisk sammen med deres kolleger i den første tid i den nye organisation. Det er svært at undgå, når man er i gang med så stor en organisationsændring, som vi er på KU. Lederne i de nye administrative enheder får en vigtig opgave med at skabe sammenhold og sikre, at alle er inkluderet – på trods af de fysiske udfordringer, siger Søren Munk Skydsgaard.

Medarbejdere bliver involveret i det​​ailplanlægningen

Det er Campus Service (CAS) i KU's fællesadministration, der står for det store flytteprojekt.

Den overordnede plan for placeringen af KU's nye administration, skal endeligt vedtages af Universitetsledelsen i januar. Planen beskriver i hvilke bygninger, de tre nye campusadministrationer og de otte koncernenheder skal høre hjemme, og i hvilken overordnet rækkefølge flytningerne vil ske.

- Vi opererer på 'duploklods-niveau' lige nu, altså de overordnede linjer. Planen beskriver ikke, hvor hver enkelt enhed og hver enkelt medarbejder skal være. De administrative enheder skal selv beslutte, hvordan de vil indrette og udnytte de kvadratmeter, de får tildelt, når den overordnede plan er godkendt, siger vicedirektør for Campus Service Karen Dilling.

Læs om de overordnede planer i boksen nederst i artiklen.

Universitetsledelsen (rektoratet og dekanerne) gav i begyndelsen af december CAS bemyndigelse til at gå videre med den overordnede plan, og i dag blev den præsenteret og drøftet på et fællesmøde for KU's hovedsamarbejdsudvalg (HSU) og fælles arbejdsmiljøudvalg (AMKU).

CAS skal nu indarbejde HSU og AMKU's input i det endelige beslutningsoplæg, som universitetsledelsen skal tage stilling til i januar. Først derefter kan CAS gå i dialog med de enkelte afdelinger om placering, indretning og eventuel ombygning af deres lokaler samt udarbejde detaljerede budgetter og tidsplaner.

Mange behov og forskellige ​​forudsætninger

CAS har i planlægningen taget udgangspunkt i de arealnormer, som KU's ledelse vedtog tilbage i 2021. De tilsiger, at hver medarbejder i gennemsnit skal have 12 kvadratmeter inklusive mødelokaler, depoter, kopirum og lignende fællesarealer. Derudover har CAS arbejdet ud fra det såkaldte rumprogram, som blandt andet indeholder data om antal årsværk i den nye organisation (se faktaboks).

- Udover de hårde data har vores styrende princip været, at alle teams i en administrativ afdeling skal bo så tæt på hinanden som muligt, og at færrest mulige VIP og TAP uden for administrationsreformens scope skal flyttes for at gøre plads til de nye enheder, siger Karen Dilling.

Hænger og​så sammen med, at SAMF skal flytte

I 2022 besluttede KU's ledelse, at SAMF skal flytte fra Kommunehospitalet til Søndre Campus.

Udover at reducere KU's kvadratmeterforbrug, omkostninger til bygninger og miljøbelastning er ideen at skabe et tværfagligt miljø, som kan fremme samarbejdet mellem SAMF, HUM, JUR og TEO.

Planen er at skabe plads til SAMF i bygningsafsnit SC3, som også huser Det Juridiske og Det Teologiske Fakultet, samt i bygningsafsnit SC2, hvor dele af Det Humanistiske Fakultet også har plads. Flytningen af SAMF skal koordineres med flytning af de administrative funktioner så det hele sker i den bedst mulige rækkefølge. ​


Boks: Overordnet plan for hvor de administrative enheder skal bo

Campusadministration Frederiksberg+

På Frederiksberg+ forventes hovedparten af campusadministrationen at blive samlet i hovedbygningen på Bülowsvej sammen med Sciences fakultetsledelse. Enkelte enheder vil få plads på Nordre Sti og i Abildgaardhuset, som begge ligger tæt på hovedbygningen.

Campusadministration Nørre

På Nørre, som er det geografisk største campusområde, forventes administrationen at være i flere bygningskomplekser. Størstedelen af medarbejderne får til huse i Panumkomplekset. Dele af administrationen vil blive lokaliseret i Universitetsparken, bl.a. på Tagensvej 16.

Campusadministration Søndre

De fleste enheder i Campusadministration Søndre forventes at blive placeret i bygningsafsnit SC1, og de vil dermed være relativt samlet. Kun to enheder – bygningsafdelingen og it-supportcentret – vil få adresse i bygningsafsnit SC 2.

Koncernenh​​eder

De fleste af koncernenhedernes medarbejdere vil få til huse i Universitetsfirkanten på Frue Plads. KU-IT og flere enheder i KU's fælles uddannelsesadministration forventes dog placeret på Søndre Campus.



Log in på KUnet

Denne side stammer fra Københavns Universitets intranet og er skrevet til universitetets medarbejdere og/eller studerende. Du har adgang til at se siden, fordi en medarbejder eller studerende har valgt at dele den her.
Hvis du er ansat eller studerende på KU, kan du logge ind og se mere på intranettet.

Login